Hogyan építs Inbound Marketing csapatot?

Inbound Marketing csapat építés

Az erőteljes online jelenlét kulcsfontosságú a modern marketing stratégiában. Ahhoz, hogy ezt elérd, szükséged lesz egy inbound marketing csapatra, akik általános és speciális képességekkel egyaránt rendelkeznek, valamint képesek együttműködni a közös cél érdekében, ahelyett, hogy az egyéni érdekeket helyeznék előtérbe.  Egy olyan csapat kell neked, akik képesek megújulni és új dolgokat véghezvinni, önállóak, de mégis alkalmazkodók.

Többszörösen nehéz helyzetben van az, aki egy profi online marketinges csapatot szeretne összekovácsolni. Egyrészt az online marketing gyorsabban változik, mint ahogy azt a felsőoktatás követni tudná, így nagyon nehéz akadémiai keretek között oktatni. Ebből következik, hogy nagyon kevés a szakember, az igazán profik pedig még kevesebben vannak, és nagyon sokba kerülnek. Így aztán a megfelelő munkatársak kiválasztása óriási kihívás. Másrészről az a kevés igazán jó online marketinges rengeteg ajánlat közül válogathat, vagy saját online vállalkozást indít. Jellemzően az Y generációhoz tartoznak, vagyis már “digitális bennszülöttek”, az elvárásaik a munkahelyükkel szemben pedig a tudásukkal arányosan magas. Szeretnek csapatban dolgozni, erősen motiváltak, hosszú távra terveznek, de megkövetelik maguknak az önállóságot és a szabad időbeosztást.

Még szerencse, hogy az ideális marketing csapat létszáma kevesebb, mint hat fő. (A Hubspot 2013-as riportja szerint az Inbound Marketing csapatok 51%-a kevesebb, mint hat fő.)

Képességek, melyekkel a marketing csapatnak rendelkeznie kell

Az online sikerek a következő szakterületek ismeretét követelik meg a marketing csapattól:

  • Inbound marketing stratégia
  • Szövegírás
  • Blogírás
  • Web analitika és adatelemzés
  • Webfejlesztés
  • Design
  • Keresőoptimalizálás
  • PPC (kattintás alapú hirdetések)
  • Konverzióoptimalizálás
  • Email marketing
  • Social media marketing
  • Projektmenedzsment

Ha valamelyik képesség hiányzik, nehezen lesz fenntartható a növekedés.

Itt vannak a játékosok, akikre szükséged lesz a csapatba:

A csapatvezető

Az ideális vezető több éves Inbound Marketing tapasztalattal rendelkezik, érti az online marketing minden területét és ha kell, a csapat aktív tagjaként dolgozik. Az ideje nagy részét azonban a stratégia alkotással és az eredmények elemzésével tölti. Ez a személy kell legyen az első, akit szerződtetsz.

A csapat minden tagjának átlag feletti analitikus képességekkel kell rendelkeznie, de ez a vezetőre fokozottan igaz. Az sem árt, ha üzletviteli tapasztalattal is rendelkezik, mert ő tölti be a közvetítő szerepét a vezetőség és a marketing csapat között. Egy nyelvet kell beszélnie a pénzügyi igazgatóval és a konverzióoptimalizálásért felelős munkatársakkal is.

Blogger és Közösségi média menedzser

Ő az, aki leginkább otthon van a blog írásban és a social médiában. Ahhoz, hogy sikeres légy az Inbound marketingben, olyan tartalmakat kell előállítanod, amit megtalál a célpiacod, és ennek legcélravezetőbb módja a blogírás. Ez nem egyszerű tartalomgyártás, olyan tartalmakat kell előállítanod, amit szeretnek a látogatóid. Szóval keress valakit, aki szeret írni. Ő lesz a felelős a látogatókért és azért, hogy a látogatókból érdeklődők legyenek. Ő fogja menedzselni a cég közösségi profiljait is.

Találj olyan embert, aki teljesen természetesen és magától értetődően állít elő különböző tartalmakat. A tartalom előállításnak nem egy leküzdendő feladatnak kell lennie számára.

Kiegészítő képességek: analitika, SEO, Design

Tartalommarketinges

Amint elkezdenek áramolni a látogatók, azokat érdeklődőkké kell konvertálnod. Szükséged lesz még egy tartalomkészítőre, aki e-könyveket, tanulmányokat, webináriumokat stb. készít. Kreatívnak és nagyon jó szövegírónak kell lennie, kiegészítve egy nagy adag technikai tudással. (landing oldal készítés, videózás stb.)

Kiegészítő képességek: blogírás, SEO, design, social media

Designer

Egy nagyszerű tartalommal és designal rendelkező weboldal a látogatók megtartásának az alapja. A statisztikák szerint a weboldalak átlagos visszafordulási aránya 30-60% közötti. Ez azt jelenti, hogy a nehezen megszerzett látogató elhagyja a főoldalt anélkül, hogy megnézné a többi tartalmat. Olyan munkatársra van szükséged, aki amellett, hogy nagyszerű grafikus, ért a weboldal tervezéshez és az sem baj, ha programozni is tud.(HTML,CSS) Ő lesz az, aki elkészíti az e-könyvek borítóit, az infografikákat, prezentációkat, a videó feliratozásokat, blog képeket stb.

Kiegészítő képességek: közösségi média, blogírás, tartalom tervezés, fotózás, videózás

Analitikus és SEO zseni

A Google a tartalom előállítók legjobb barátja lehet, de meg is nehezítheti a dolgukat. Folyamatosan változó keresési algoritmusa igényel egy csapattagot, aki technikailag is tökéletesre csiszolja a tartalmakat, elhelyezi a mérőkódokat, és méri az eredményeket. Minden egyes megjelenő tartalmat nyomon követ és megmondja, hogy mi az ami működik és mi nem.

Kiegészítő képességek: közösségi média, PPC, email marketing és blogírás

Kezdetben lehet, hogy csak egy, vagy két marketingesed lesz, akiknek minden területhez érteniük kell, képesnek kell lenniük az önálló döntésre és nagyon jól kell tudniuk együttműködni másokkal.

A csapat további bővítése esetén vedd figyelembe a vásárlási tölcsért. Alkalmazd az Inbound Marketing módszert a csapatod fejlesztésére is.

inbound marketing csapat

 

Ha a marketing stratégiád az inbound módszer szerint alakítottad ki, akkor minden munkafolyamathoz a megfelelő csapattagokat kell odarendelned, ezt célszerű szem előtt tartanod, mielőtt új munkatársat vesztek fel.

A legnagyobb hiba, amit egy marketinges csapat fejlesztésekor elkövethetsz, hogy olyan munkatársakat keresel, akik különböző speciális képességekkel rendelkeznek és mindannyian egy olyan marketing igazgató alá tartoznak, aki nem aktív tagja a csapatnak. Ennek mindig az a vége, hogy a marketingesek képtelenek az együttműködésre és mindenki a saját személyes céljaira koncentrál ahelyett, hogy közösen érnék el a kitűzött célt.

Munkafolyamatok és képességek az Inbound marketing módszer szerint:

Inbound marketinges

Hogy találsz inbound marketingest?

  1. Linkedin.  Használd a Linkedint! Erre találták ki és tökéletesen ellátja funkcióját. Ha már az inbound módszerre való áttérésen töröd a fejed, akkor egész biztosan rendelkezel 100%-os Linkedin profillal és a cégetek is felkerült már minden munkatársatokkal együtt. Amennyiben mégsem, akkor kezd ezzel. Keresd meg a megfelelő embereket és tégy nekik egy ajánlatot.
  2. Álláshirdetés. Jellemzően amilyen az álláshirdetés, olyan jelentkezőket fog bevonzani. Ha egy igazán profi csapatot szeretnél szervezni, akkor először ebben kell profinak lenned. Tartózkodj a bevett szokásoktól. Légy kreatív. Nem biztos, hogy működni fog egy álláshirdető portálra feltett, angolul megírt, általános bullshitet tartalmazó változat. Ehelyett készítsetek minden pozícióra egy külön landing oldalt, optimalizáljátok a megfelelő kulcsszavakra, építsétek fel úgy, hogy az érdeklődő minden kérdésére választ kapjon, fogalmazzatok meg minden elvárást, azt is, hogy pontosan mit fog csinálni az új munkatárs és azt is, hogy mit kap ezért cserébe. Ne árulj zsákba macskát. Írhattok erről egy blogbejegyzést is, majd jól célzottan hirdessétek meg a megfelelő közösségi oldalakon.
  3. Meetup. A jó online marketinges attól jó, hogy folyamatosan tanul. Mindig. A wc-n ülve, a kádban, a dugóban, a bkv-n, este tévénézés helyett, ha sorban áll a postán. Ismert szakemberek blogjait olvassa, ha kell, online tanfolyamokra iratkozik fel és hasonló emberek társaságát keresi, hogy kicserélhessék a tudásukat. Erre valók a meetupok. Több olyan rendszeres és szervezett találkozó van Budapesten, ahol az online marketingesek összejönnek. Egy jó csoport, amit csak ajánlani tudok: Full Stack Marketers Budapest.

Így szűrd a jelentkezőket

  1. Linkedin profil. Igen, megint ezzel kezdem. Ha a jelentkezőnek nincs aktív és aktuális Linkedin profilja, akkor az egy intő jel. Nem azt mondom, hogy kizáró tényező, de nyomós oka kell legyen, hogy távol tartsa magát ettől az oldaltól. Nehezen tudom elképzelni, hogy egy jó online marketinges nem ismeri a Linkedint. Márpedig, ha ismeri, akkor fenn van rajta. Ha nem ismeri, akkor nem jó online marketinges. Pont.
  2. Önéletrajz. Ne csak a tartalmát nézd, hanem a külalakját és a formátumát is. Mivel szinte minden inbound marketing feladathoz szükség van a grafikai tudásra, ezt a képességét már az önéletrajz szerkesztésekor kidomboríthatja. Legyen átlátható, ízléses, tükrözze a személyiségét és tartalmazza a képességeit.
  3. Kísérőlevél. Ha a landing oldaladon jól felépítetted az állás részleteit, akkor csak az fog jelentkezni rá, akinek tényleg releváns. Ha egy jó marketinges talál egy neki való céget és feladatot, akkor nagyon lelkes lesz. Már pedig ha lelkes és motivált, akkor nem egy sablon kísérőlevelet fog elküldeni, amit évekkel azelőtt készített. Sőt, valószínű, hogy az önéletrajzát is átszerkeszti a kedvedért. Lényeges, hogy miként fogalmaz, hiszen a szövegírás az egyik legfontosabb készség, amire szükséged van.
  4. Próbafeladat. A legjobb szűrő, ezen nincs mit ecsetelni. Találj ki minden pozícióra olyan próbafeladatot, ami a gyakorlatban is tükrözi a jelentkező tudását. Legyen annyira nehéz, hogy kellőképpen motiválja és kb. egy nap alatt el tudja végezni. Pl.: egy landing oldal elkészítése szövegekkel a megadott szolgáltatás és célcsoport alapján
  5. Digitális lábnyom. Nézd át a legjobbnak tűnő jelentkezők közösségi aktivitását, referenciáit, publikációit.

A marketing csapat szervezése

A csapat létszáma határozza meg, hogy mi a legjobb szervezeti felépítés a maximális hatékonyság eléréséhez. Ha nem áll módodban több embert alkalmazni, akkor olyan munkatársat keress, aki képes lefedni a teljes inbound marketing tevékenységet. Amennyiben tényleg komolyan gondoljátok és az erőforrásaitok is megengedik a nagyobb létszámú csapatot, akkor az alábbi ábra szerint szervezhetitek meg a munkát. Ez esetben az értékesítési tölcsért tartsátok szem előtt.

Inbound marketing csapat szervezéseRemélem, hogy sikerült megosztanom pár hasznos információt és ezúton kívánok sok kitartást ehhez a rögös úthoz. Ha segítségre lenne szükséged, vedd fel velem a kapcsolatot és dolgozzunk együtt.

inbound marketing tanácsadás

A következő bejegyzésben az inbound marketing csapat vezetéséről fogok írni, addig is olvasd el, hogy mik azok a marketing folyamatok, amiket nyugodtan kiszervezhetsz egy ügynökségnek.

Comments are closed.

Oszd meg, ha tetszett!