Hogy válassz online marketing tanácsadót?

A 6 legfontosabb lépés, melyet minden ideális online marketing tanácsadó és ügynökség követ ahhoz, hogy gyors és költséghatékony növekedést érjen el.

Melyek azok a szempontok melyek alapján eldöntheted, hogy megfelelő-e az online marketing tanácsadó vagy ügynökség, akit szeretnél megbízni?

 

Az előző blog bejegyzésekben megpróbáltam választ adni arra a kérdésre, hogy milyen esetekben, milyen online marketing tevékenységet érdemes kiszervezni, illetve házon belül tartani.

Ebben a cikkben arról fogok írni, hogyha bizonyos folyamatok kiszervezése, vagy külsős tanácsadó bevonása mellett döntesz, melyek azok a fő lépések, melyeket a leendő partnerednek követni kell.

Ahhoz, hogy döntésed megalapozott lehessen érdemes áttekintened, hogy miként épül fel egy eredményes online stratégia 2016-ban. Ennek ismerete kellő támpontot adhat a kiválasztásához.

 

1.lépés: Buyer persona felépítése – pozicionálás

Az egyetlen lehetséges lépés, amivel egy stratégiát el lehet kezdeni. A cégek többsége évek, vagy évtizedek óta úgy működik, hogy a legfontosabb lépést kihagyta, így érthető, hogy miért nem tudják kiaknázni a rendelkezésre álló lehetőségeket.

A célpiac körülbelüli meghatározása és szegmentálása ma már nem elég. Tovább kell szűkíteni egészen addig, ameddig minden szolgáltatásodhoz és termékedhez hozzá tudsz rendelni egy „buyer personát”.

 

Buyer Persona

 

A buyer persona lesz az alapja minden marketing tevékenységednek. Annak a megértése, hogy kikhez kommunikálsz pontosan, mi foglalkoztatja őket, hol informálódnak, mi alapján hoznak döntéseket, segít neked olyan tartalmakat összeállítani (maga a weboldal is egy tartalom), melyek tényleg összhangban vannak az ideális vásárolóiddal, ügyfeleiddel. Ráadásul pontosan tudni fogod, hogy mely csatornákon aktívak és hol, mikor és hogyan érheted el őket.

Konkurencia elemzés, saját erőforrások felmérése:

Ideális esetben ismered és érted a versenytársaidat, és azt az ipari szegmenst, melyen belül működtök. Ismered az erősségeid és a konkurenciád gyengeségeit, látod azokat a piaci réseket, melyeket be tudsz tölteni.

Ha ezek közül valami hiányos, a leendő piaci partnered segítségével kell pótolnod.

 

2.lépés: Tartalom alapú, felhasználóbarát weboldal létrehozása

A weboldaladon és a landing oldalaidon fog múlni, hogy a fáradságos munkával megszerzett látogatókból lesz-e LEAD, vagy köszönés nélkül távoznak.

Ha a weboldal nincs a helyzet magaslatán, az olyan, mint egy alap nélküli ház: minden további erőfeszítés hiábavaló.

Az, hogy milyen egy jó weboldal szintén egy külön bejegyzés lesz hamarosan, egyenlőre annyit jegyeznék meg, hogy a leendő marketinges partnernek ismernie kell a weboldal tervezés, létrehozás (szándékosan nem fejlesztés szót használtam) minden csinját-binját, a technikai SEO- tól kezdve a tartalmi SEO-n át, a felhasználóbarát kialakításon és design-on keresztül, egészen odáig, hogy tudja ki a buyer personád, mert a weboldal „neki” készül.

Megjegyzés: Többek között ezért nem a legjobb külön web-fejlesztő cégre bízni az oldalad, kivéve, ha a leendő marketinges partner menedzseli a folyamatokat, vagy ő maga készíti el azt.

 

3.lépés: Kulcsszó kutatás alapú tartalmak tervezése és elkészítése

 

Idegenekből látogatók

 

 

 

 

Még az alcím is bonyolult, hát még a megvalósítás. Ez a marketing tevékenységed legidőigényesebb, ugyanakkor leghatékonyabb eszköze. Egyszóval: Tartalommarketing.

A tartalmak szállítják a látogatókat az oldaladra/oldalaidra, akikből ha mindent jól csinálsz vásárló lesz, majd ajánló.

Ha a buyer personákat jól építetted fel, akkor pontosan tudod mi foglalkoztatja őket, milyen információkat keresnek, mert hogy keresnek az biztos. A képlet egyszerű: olyan tartalmakat kell szolgáltatnod, amit a célpiacod keres, így lesznek organikus látogatóid. Minél jobban ismered a célközönséged, annál személyre szólóbb tartalmakat fogsz publikálni. A kulcsszó kutatás fogja megválaszolni, hogy milyen szavakat, mondatokat, kérdéseket írnak be a keresőbe.

Ha jó marketing tanácsadót, vagy ügynökséget választasz (INBOUND MARKETING TANÁCSADÓ, VAGY ÜGYNÖKSÉG) ők pontosan tudni fogják, hogy miként kell ezt profin csinálni.

Az INBOUND MÓDSZER többek között erről szól, no meg arról, hogy figyelembe veszi a vásárlást megelőző döntési folyamatot és annak megfelelően építi fel a tartalom stratégiát.

 

Tartalmak a vásárlói döntés folyamata alapján

 

Milyen típusú tartalmak a legnépszerűbbek?

  • blogbejegyzések
  • videók
  • infógrafikák és más vizuális tartalmak
  • ekönyvek
  • közösségi média bejegyzések
  • letölthető anyagok
  • webináriumok
  • podcastok (21. század rádiója)

A tartalmak elkészítését nem bízhatod 100%-ban az ügynökségre – hiszen az iparági szakértő te vagy -, de a munka oroszlánrészét elvégezhetik. ez persze egy folyamatos, hosszútávú együttműködést feltételez, melynek tartama körülbelül hét hónap és két év közötti.

 

4.lépés: A tartalmak promótálása

+ SEO + PPC + PR + Social Media + Email marketing

Elkészült egy pár tökéletes tartalom, hibátlan a weboldal és a landing oldalak, meg vannak a megfelelő közösségi oldalak, úgyhogy „ugorhat a majom a vízbe”.

Az online marketing stratégia ezen szakasza csak és kizárólag akkor működhet jól, ha az első három részt tökéletesre csiszoltad, különben csak pénzkidobás és bosszúság az egész.

Ezért működnek csak nagyon ritkán jól a „hagyományos” marketing ügynökségek. Ha hoznak is eredményt a bekerülési költség akkor is nagyobb lesz (negatív ROI).

De térjünk is át a tartalmak promótálására.

  1. Először is elvégezzük a keresőoptimálizálást a tartalmak esetében is, legyen szó akár egy blogbejegyzésről, vagy egy youtube-ra feltöltött videóról.
  2. Ezt követően érdemes, bizonyos esetekben pedig kötelező online PR tevékenységet folytatni. A legtöbb szakmai blog, fórum, magazin szerkesztője szívesen hivatkozik a tartalmadra, ha az számára is hasznos. Az online PR-ról bővebben itt olvashatsz.A külső hivatkozások erősítik a tartalmak SEO-ját és új látogatókat hoznak.
  3. Ameddig a keresőoptimalizálás beérik és a sajtóvisszhang is hallható lesz, jöhetnek a jól célzott kattintás alapú hirdetések a keresőkben és a közösségi oldalaidon. A PPC kampányok jó lehetőséget biztosítanak, hogy a tartalmaidat a célközönség szeme elé helyezd és a közösségi oldalaid táborát is növelhesd. Semmiképpen se a terméked/szolgáltatásod, vagy a céged hirdesd (ez rendkívül zavaró tud lenni), hanem a megfelelő tartalmat a megfelelő helyen és időben, a megfelelő embereknek.
  4. Ha van email listád, most bátran használhatod és felhívhatod a feliratkozóid figyelmét az új tartalomra.
  5. Közösségi média marketing – Ez önmagában egy akkora téma, hogy szinte kimeríthetetlen. Rengeteg bejegyzés fog szólni erről, úgyhogy most nem térnék ki rá részletesen.  Az előző bejegyzésemben említettem, hogy ezt az online marketing területet nem lehet eredményesen kiszervezni, így kénytelenek lesztek házon belül csinálni. Elkerülni az egyik legnagyobb hiba.

Egy jó INBOUND Marketing tanácsadó megtanít téged és a csapatod arra használni a közösségi oldalakat, amire kitalálták őket.

 

5.lépés: Konverzióoptimalizálás és analitika

 

Látogatóból Lead

 

 

 

 

A nehezén szinte már túl is vagy. Látogatók százai érkeznek az oldaladra. Jó volt a pozicionálás, jók voltak a tartalmak, elérted a megfelelő embereket, hasznosnak találták, amit olvastak, láttak, hallottak, ez már fél siker. Mert, hogy itt még nem csipog a mobilod, hogy pénz érkezett a bankszámládra. Ők még csak érdeklődők, akiken még sokat kell dolgoznod ahhoz, hogy vásárlóvá/ügyféllé váljanak, de addig még van egy fontos lépcsőfok. El kell érned, hogy a látogatóból LEAD legyen. (konvertálás)

Próbálkoztam a szó magyarításával, de nem ment, így inkább elmagyarázom: Ha megszerezted a látogató valamelyik elérhetőségét, például az email címét az már egy LEAD.

A látogatók elérhetősége a legfontosabb adat az online marketingben.

A kívánt adatokat legkönnyebben úgy kérheted el, ha adsz valamit cserébe. Például egy újabb hasznos tartalmat.

Ez a következőképpen nézhet ki a gyakorlatban:

Példa 1

Posztoltál egy nagyon hasznos szakmai blogbejegyzést, – aminek előzőleg a keresőoptimálizálását is elvégezted –
majd megosztottad a Linkedin-en, a céges Facebook oldaladon és két szakmai Facebook csoportban.  Mind a közösségi oldalakról, mind a keresőkből többen is átkattintanak és elolvassák a cikket. A cikk végére elhelyeztél egy felhívást és egy CTA gombot: Ha szeretnél további hasznos információkat olvasni a témában, iratkozz fel a blogunkra!

Példa 2

A potenciális ügyfeled a Google keresése eredményeképpen látja a weboldalad linkjét, több más hasznos és haszontalan találat között. Mivel neked van leginkább személyre szabott leírásod, rákattint az oldaladra. Egyből az lesz az érzése, hogy jó helyen jár, mert azt találta, amit keresett és minden egyértelmű számára. Miközben gördít lefelé, lát egy felhívást, hogy letölthet egy útmutatót az őt érdeklő termék felhasználási lehetőségeiről. Rákattint a CTA gombra, ami új ablakban megnyit egy LANDING OLDALT, ahol talál egy rövid összefoglalót az útmutatóról és egy kitöltendő FORM –ot, amivel letöltheti a tartalmat.

Ez után persze megnézheti a konkurenseid weboldalait is, de neked már megvannak a legfontosabb adatai, melyeken keresztül folytathatod a kommunikációt az értékesítőid segítségével. Innen már az ő feladatuk, hogy a LEAD-ből vásárló váljék.

Természetesen minden folyamatban lesz lemorzsolódás. Ahhoz, hogy a marketing gépezet egyre jobb legyen, elengedhetetlen az analitika. Analitika témában szintén több cikket tervezek írni és más szakértők írásait is megosztom a közösségi oldalaimon, úgyhogy megéri követni.

 

Fajl_002

 

Az ügynökségi/tanácsadói partnered kiválasztásához annyit érdemes tudnod, hogy az analitikára kiemelt figyelmet kell fordítaniuk és megfelelő szakértelemmel kell rendelkezzenek ezen a téren. Mindent mérniük kell és a felhalmozódott adatrengetegből a megfelelő következtetéseket kell levonniuk ahhoz, hogy a forgalmad elérje a kitűzött célt.

 

6.lépés: A jól működő folyamatok automatizálása és ügyfél menedzsment

 

Leadből vásárló

 

 

 

 

 

Ahogy azt a címben kiemeltem, csakis a jól működő folyamatokat érdemes automatizálni, de azokat mindenképpen. Amint az INBOUND MARKETING stratégiád eléri azt az érettségi szintet, hogy naponta több, mint 20 LEAD keletkezik, már elég sok hasznos adat gyűlik össze ahhoz, hogy rendszerezni kelljen. Ha már a rendszerezés igénye felmerült (erre számos nagyon jó CRM rendszer, ügyfélmenedzsment szoftver áll rendelkezésre a piacon), elérkezett az idő, hogy a legprofibb szintre emelt céged marketing tevékenységét.

Egy igazán jó tanácsadónak, vagy ügynökségnek nem lehet célja, hogy hosszú évekre magához láncoljon egy ügyfelet. Az a dolga, hogy a megbízó cégre és annak erőforrásaira szabott marketing stratégiát alkosson meg és ültessen át a gyakorlatba.

Ennek részét képezi, hogy:

  1. megtanítja a cég marketingeseit a stratégia végrehajtására, vagy
  2. segít megfelelő munkatársat/munkatársakat találni/kinevelni az új pozíció betöltésére.

Ezzel együtt jön a képbe egy marketing automatizációs szoftver bevezetése. (pl: Hubspot, Salesmanago, Marketo)

Mi a marketing automatizáció?

Dióhéjban ez egy szoftver, ami integrálja az összes online marketing eszközödet – landing oldal készítés, blogkezelés, tartalom SEO, közösségi fiókok kezelése, PPC hirdetések kezelése, hírlevél küldés, analitika – és az ügyfélkezelést. Mindezt úgy, hogy egy-két munkatárs elég a folyamat működtetéséhez.

 

Megjegyzés:

A weboldalad, a blogod, a hírlevél küldő szoftvered, a közösségi oldalaid és a Google Analytics fiókod is össze van kötve a rendszerrel.

Megpróbálom egy példán keresztül bemutatni.

  1. Valaki letölt a céged által írt e-könyvet a landing oldaladról, amelyről az előző nap írt blog bejegyzéseteket megosztottátok a megfelelő közösségi oldalaitokon. A letöltéshez az email címén kívül elkértetek számos más számotokra fontos adatot is, melyek alapján a szoftver kategorizál minden letöltőt.
  2. A rendszer minden letöltőnek küld egy üzenetet, amelyben megköszönitek a letöltést és kifejezitek jókívánságaitokat a tartalommal kapcsolatban.
  3. Pár nappal később küldtök egy követő emailt minden letöltőnek, melyben ajánlotok nekik egy tanulmányt az e-könyv témájával kapcsolatban.
  4. Végül, ha valaki letölti a tanulmányt is, az értékesítőd kap egy üzenetet a letöltő adataival, hogy felvehesse vele a kapcsolatot. (Az illető már ismeri a termékedet/szolgáltatásodat, szüksége is van rá, így nagyobb eséllyel áll készen a vásárlásra.)

 

Ha már itt tartasz, akkor van egy tökéletes marketing- és értékesítési stratégiád, valamint jól működő gyakorlatod! Gratulálok hozzá!

Növekszik a céged és már azon gondolkozol, hogy felvásárolod a konkurenciát és expanzióba kezdesz.

Amennyiben mégsem (és ez elég valószínű, ha ezt a cikket elolvastad), de szeretnél ideérni, akkor remélem tudtam segítséget nyújtani ahhoz, hogy a megfelelő tanácsadót, vagy ügynökséget szerződtesd, aki majd ide juttat.

 

Konzultációt kérek

 

 

 

Comments are closed.

Oszd meg, ha tetszett!